Verstoorde omega 3 en omega 6 balans?

Omega 3 en omega 6

Verstoorde omega 3 en omega 6 balans?

Ik maak mij zorgen…

Je zou toch verwachten dat als je boodschappen doet, de overheid alles controleert wat er in de winkel komt te liggen. Dat doen ze ook wel, maar met een paar dingen houden ze toch echt nog te weinig rekening, en daar kunnen wij goed ziek van worden. Doordat er door producenten in veel producten zonnebloemolie, sojaolie of maïsolie (allemaal omega 6) wordt toegevoegd, krijgen wij hier veel te veel van binnen. In combinatie met een te grote suiker inname is dit ongezond. Wat dit, voor gevolgen kan hebben, zal ik in dit artikel behandelen.

Verstoorde (omega) vetzuren balans maakt ons ziek

Zonnebloemolie, sojaolie of maïsolie zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, dit bestaat vooral uit omega 6 vetzuren (wat ons lichaam zelf niet aan kan maken).We hebben het dus nodig, omdat we het anders niet binnen krijgen. Hier zou je uit op kunnen maken dat dit eigenlijk een goed gegeven is, maar niet als we het teveel omega 6 binnenkrijgen, en te weinig omega 3. Positief is dat linolzuur (omega 6) het LDL cholesterol gehalte verlaagt, en zo de kans op hart- en vaatziekten verkleint.

omega 3 en 6 vetzuren

omega 3 en 6 vetzuren

De negatieve zijde van onze voedingsindustrie

Helaas wordt linolzuur(omega 6) overal in gebruikt, het is goedkoop te produceren, en bovenal lekker in een combinatie met suikers.
Nu is het zo dat wij door de voedingsindustrie ongemerkt veel meer plantaardige oliën binnenkrijgen dan dat we eigenlijk weten.
Het is dus een kwestie van etiketten lezen van producten die je koopt, zo ben je zeker van een product zonder toegevoegde oliën.
Let dus goed op of er extra oliën toegevoegd zijn!

Verstoorde omega 3-6 balans

Doordat we veel meer omega 6 (linolzuur) binnenkrijgen als vroeger(en minder omega 3), komt onze omega 3 en 6 ratio niet meer goed in balans. Als de inname van omega 6 hoog is, betekent dit dat de opname van omega 3 langzamer gaat, en dus niet optimaal verloopt. Dit wil kortweg zeggen dat er makkelijker ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan, en die kunnen op hun beurt weer diverse aandoeningen  veroorzaken. Hier kun je zelfs auto-immuunziekten mee ontwikkelen of allergisch op reageren, en dit is iets wat je vooral niet wilt. In combinatie met een hoge suikerinname, is dit spelen met vuur.

Hoe los ik dit op?
  • Lees alle etiketten, vermijd voedsel met toegevoegde oliën of suikers
  • Vermijd pakjes en zakjes
  • Koop alles vers
  • Bak en braad in vast vet (kan beter tegen hitte)
  • Gebruik vloeibare oliën alleen op koude gerechten (kan niet goed tegen hitte)
  • Suppleer extra omega 3(marinol) om jouw balans juist te houden
  • Vermijd niet alle vetzuren, ze zijn zeer belangrijk in de juiste verhoudingen
Voordelen juiste omega 3 inname
  • Lagere kans op hart- en vaatziekten
  • Kan helpen bij depressie, ADHD, leergedrag etc.
  • Doorbloeding verbetert en bloeddruk verlaagt
  • Goed voor de ogen, hersenverbindingen en zenuwstelsel
  • Vermindert/voorkomt ontstekingen in het lichaam

Natuurlijk zijn er nog veel meer positieve gezondheidseffecten van omega 3, hier lopen nog steeds onderzoeken van.

Heb jij hulp nodig met het aanpassen van jouw voedingspatroon? Neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden!