Sedentair gedrag

Van zitten ga je dood! Sedentair gedrag, wat is dat eigenlijk?

Sedentair gedrag, wat is dat eigenlijk?

Na een hele nacht op bed gelegen te hebben, schuifel je de trap af om aan de eettafel te ontbijten. Als het ontbijt binnen is, stap je in de auto, om vervolgens achter je bureau op de stoel te ploffen. En de enige activiteit is die van het lopen naar het koffie apparaat. Na een lange werkdag stap je weer in de auto, om vervolgens na het avondeten aan de eettafel vermoeid op de bank neer te ploffen. Herkenbaar? Dit is sedentair gedrag!

Sedentair gedrag

Van zitten ga je dood!

Onze maatschappij is er tegenwoordig op ingericht, er wordt amper nog bewogen op het werk. Dit komt onze gezondheid niet ten goede, omdat we totaal niks verbranden. Het is algemeen bekend van het lichaam; als je iets niet gebruikt, verdwijnt het ook. Zitten is zo inactief dat we onze spieren langzaam verliezen, onze verbranding verlaagt, en zo zet je extra vetmassa aan. Als je dan ook nog eens in een positieve energie inname zit is het vragen om problemen! Je kunt dus wel stellen dat zitten mensen niet veel goeds doet.

Sedentair gedrag

MET waardes en het metabolisme

De MET-waarde is een meeteenheid binnen de fysiologie voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust. Als je dus activiteiten uitzoekt die een hogere MET waarde bevatten (zoals een staand bureau op het werk), heb je al een hogere verbranding. Veel mensen gaan tegenwoordig lunch wandelen, wat een heel gezond alternatief is voor weer zitten tijdens de pauze. Je doet vitamine d op van de zon, en je verbrand calorieën! Met gewoon rustig wandelen verbruikt het lichaam 2,5 tot 3,5 keer zoveel calorieën als in rust, en met stevig doorwandelen 4,3 keer zoveel calorieën als in rust.

MET waardes

Risico factoren van sedentair gedrag

Omdat we veel minder bewegen, is onze verbranding in rust veel lager. Dit maakt de kans op diabetes type 2 veel groter, plus hart en vaatziekten liggen op de loer. Verder is het ook zo, dat als we minder bewegen, ons bewegingsapparaat zijn functie langzaam verliest, en je dus klachten aan spieren botten en pezen kunt krijgen. Doordat je minder of niet sport, is de kans ook veel groter dat je in een depressie beland, omdat je in een sleur zit en weinig dopamine en serotonine aanmaakt. Veel zitten verkort bijvoorbeeld de illiopsoas(spier aan de voorkant heup) en maakt de bilspieren zwakker. Hierdoor ontstaan houding problemen en verschillende klachten. Om nog maar niet te beginnen over nek klachten die veel mensen hebben. Nog een paar redenen dus waarom zitten dodelijk kan zijn.

Verkorte illiopsoas

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen:

De NNGB is een maatstaf voor Nederlanders om zich aan een gezond beweeg patroon te houden.
Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60.
Matig intensief wil zeggen dat je nog wel kunt praten, maar wel lekker aan het sporten bent. je hoeft dus niet altijd tot het gaatje te gaan.
Het rottige hier van is dat veel mensen gaan denken dat ze maar 30 minuten per dag moeten bewegen, en de rest van de dag weer lekker kunnen zitten.
Door dit artikel hoop ik dat dit je aan het denken zet.

Tips om sedentair gedrag tegen te gaan:
  • Ga iedere dag minimaal een half uur wandelen in de buitenlucht
  • Ga op de fiets naar het werk, of lopend.
  • Plan een paar avonden in de week een afspraak in met een personal trainer, zo voorkom je dat je op de bank ploft.
  • Ga ieder half uur minimaal 2 minuten lopen of staan.
  • Doe je lunch wandelend met collega’s
  • Beweeg je benen tijdens kantoorwerk terwijl je zit, of overleg met je werkgever voor een verstelbaar bureau zodat je af en toe staand kunt werken
  • Plan in het weekend wandelingen, of iets actiefs

Kom je er zelf niet uit? Neem gerust contact met mij op!