Jouw ideale dag!

Jouw ideale dag!

Onze haast-maatschappij

Tegenwoordig leven we allemaal op tijd, je moet op tijd op het werk zijn, en je moet tussendoor ook nog naar privé afspraken. Dit resulteert erin dat er steeds meer mensen thuis zitten met een burn-out. Het CBS kwam in 2014 al naar voren met het feit dat 1 op de 5 werknemers last van burn-out gerelateerde klachten heeft (zie HIER). Vandaag was er ook in het nieuws dat steeds meer ZZP’ers burn-out klachten hebben omdat ze hun werk mee naar huis nemen, het gaat dus steeds meer leven.

Alles voor de baas

Vandaag de dag lijkt alles steeds meer om werk te draaien, en we kijken uit naar het weekend, ontspannen is er amper bij. Dit voorkomt dat veel mensen doelgericht bezig zijn met een gezonde leefstijl(uitzonderingen daar gelaten). Dit probleem wordt zwaar onderschat en het maakt mensen echt ziek, het begin al met het vele zitten op een dag (zie mijn vorige blog HIER).
We nemen ons werk ook mee naar huis, dit resulteert in slecht slapen, slecht eten en misschien ook geen zin om te sporten omdat het werk zo vermoeiend was.

De invloed van stress op jouw lichaam

Om te begrijpen wat stress met jouw lichaam doet, moeten we eerst kijken hoe het ontstaat en hoe het fysiologisch werkt. Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam op een situatie waarin we moeten “vluchten” van het lichaam. Dit gevoel kan bij veel situaties ontstaan, denk bijvoorbeeld aan een presentatie die je moet geven of een prestatie die je moet gaan leveren. Op het moment dat de stress te hoog wordt, gaat het lichaam het hormoon cortisol produceren. Het wordt gemaakt in de bijnier, uit cholesterol.

Cortisol wordt het stresshormoon genoemd, omdat het vrijkomt bij stress. cortisol zorgt er voor dat er energie vrijkomt vanuit de spieren, zodat de energie die de stress kost weer bijgevuld wordt, eigenlijk is cortisol dus een anti-stress hormoon. Een teveel aan stress (en dus cortisol) veroorzaakt verschillende nadelen, deze zal ik opsommen.

– Cortisol gebruikt eiwitten uit spieren om de energie weer terug op peil te brengen (dus afbraak van spiermassa)
– Je hebt meer zin in snelle suikers, wat resulteert in een te hoge energie-inname en risico op diabetes, doordat je meer energie binnenkrijgt kom je ook aan.
– Je slaap-waak ritme wordt verstoord omdat je niet goed in kunt slapen, hierdoor rust je niet goed uit en krijg je nog meer stress
– Het veroudering proces wordt versneld en je huid gaat er slechter uitzien
– Er ontstaat een tekort aan belangrijke vitamine’s (bijvoorbeeld de B vitamine’s) waardoor de energie stofwisseling wordt verstoord

Jouw ideale dag!

Hoe je grip op deze stress en het hormoon cortisol kan krijgen, is voor iedereen verschillend. Wel wil ik jullie een aantal handvaten meegeven om hier grip op te krijgen. Ik ben zelf ontzettend fan van het inrichten van jouw ideale dag, het woord zegt het al, je richt jouw dag in hoe jij dat wil! Iedereen heeft wel een vrije dag in de week dat je even niets moet (maar dat je toch dingen doet die eigenlijk ook later kunnen). Mocht je die niet denken te hebben dan is de eerste opdracht om een dag in de week vrij te gaan maken, dit geeft alleen al veel meer rust. De dag die jij vrij neemt, neem je je voor om alleen dingen te gaan doen die met jouw lichamelijke EN geestelijke gezondheid te maken hebben.

Hoe doe je dit?

– Sta een half uur eerder op, en mediteer 10 minuten (hier zijn verschillende apps voor)
– Begin de dag met een gezond ontbijt
– Doe alleen dingen die je leuk vindt
– Vindt je sporten leuk? Ga lekker sporten! Is het lekker weer? Ga een goed stuk wandelen
– Bel eens een goede vriend/vriendin op om iets leuks te doen
– Zet je telefoon en laptop een dag uit, probeer je af te sluiten van werk en verplichtingen

Heb jij hulp nodig met het aanpassen van jouw leefstijl? Neem contact met mij op voor een vrijblijvende intake!