Je bent te dik omdat je teveel eet

Je bent te dik omdat je teveel eet

Je bent te dik omdat je teveel eet!

Een behoorlijk extreme inleidende titel, vind je niet? Nu is het voor een groot deel wel waar dat je te dik wordt als je teveel eet. Natuurlijk zijn hier veel meer factoren die hier aan vast hangen, die het maken dat je aankomt in vet massa, of spier massa. Neem deze inleidende titel dus niet te serieus.

Calorie inname vs verbranding

Jou lichaam verbruikt ALTIJD calorieën, zelfs als je slaapt. Hier wil ik dus ook meteen een fabel ontkrachten dat jouw verbranding stopt als je gaat slapen. Jouw longen, hart en andere organen verbruiken nog steeds energie, we zijn niet voor +- 8 uur dood. De meeste mensen die dikker worden, hebben een te grote energie inname (dus teveel calorieën en te weinig beweging.) Dit kan onder andere komen door sedentair gedrag (zie mijn vorige blog daarover HIER). Wil je afvallen, kun je dit op 2 manieren doen; meer verbranden (kan al heel simpel door op de fiets naar het werk gaan), of minder te gaan eten. Natuurlijk zijn alle twee de mogelijkheden nog beter. Natuurlijk zijn er nog meerdere factoren die het afvallen niet bevorderen, of er juist voor zorgen dat je geen spiermassa vasthoud, hier zal ik nu verder op ingaan.

Heb jij ooit wel eens iemand gezien die te weinig eet en toch dik is? Laat je niet gek maken!

 

Onderrapportage van calorieën

Een groot deel van de mensen die af willen vallen, zijn niet eerlijk tegenover zichzelf. Dit komt onder andere omdat ze niet de kennis hebben over de energie waardes van producten. Hierdoor denken ze dat ze weinig/gezond eten, maar krijgen ze alsnog te veel calorieën binnen. Een oplossing zou kunnen zijn om dagelijks mijn calorie teller app te gebruiken om te kijken hoeveel calorieën jij binnen krijgt. Wil jij hulp met het berekenen van jouw energie behoefte per dag neem dan contact met mij op!

 

Alles wat jij inneemt qua voedingsstoffen moet je bijhouden, ja óók de suiker in jouw koffie en het vet waar je in bakt!

 

De specifiek dynamische werking

Wat een moeilijk woord! Eigenlijk betekent het wat jouw spijsverteringsysteem verbruikt aan energie door wat jij eet. Eiwitten hogen de specifiek dynamische werking op, waardoor jouw verbranding meer zal worden. Je kunt hier uit opmaken dat het volgen van een eiwit rijk dieet dus wel degelijk voordelen heeft in combinatie met functionele kracht training. Andersom is het zo dat als je weinig eiwitten eet, en veel vetten, dat jouw verbranding minder wordt. Tevens is het zo dat vezelrijke voeding er ook voor zorgt dat jouw bloedsuikerspiegel beter gereguleerd wordt.

Maaltijdfrequentie heeft geen invloed op de verbanding

Het is ook een fabel dat het eten van 6 maaltijden per dag jouw verbranding (metabolisme) verhoogt. Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar deze aanname, en gelukkig zijn deze definitief ontkracht. Het klopt dat jouw rust metabolisme stijgt als je eet, dit is wel tijdelijk. Stel dat jij 6 maaltijden eet, en de dag erna 3, deze 3 maaltijden bevatten wel net zoveel energie als de 6 maaltijden. De verbranding die je overhoudt is dus netto hetzelfde. Het risico is ook nog eens dat je in 6 keer meer gaat eten, en dat je dus dikker wordt. Je verbranding gaat dus tijdelijk bij een maaltijd wel eventjes omhoog, maar daalt niet drastisch als je een tijdje niet eet.

Eten in de avond maakt je niet dikker dan overdag

Zoals eerder in deze blog, heb ik al aangegeven dat het belangrijk is dat je meer verbrand dan dat je inneemt qua energie. Jou lichaam zegt in de avond niet; het is 8 uur, ik sluit de fabriek! Jouw verbranding gaat gewoon door, wel iets lager, maar hij blijft verbranden. Het maakt dus niet uit wanneer jij eet, het gaat over het totaal aantal calorieën per dag en jouw verbranding!

Niet afvallen omdat jouw hormonen niet in balans zijn

Kort gezegd zijn hormonen boodschappers die een signaal geven aan bijvoorbeeld een orgaan, om te kunnen functioneren. Ze zijn van essentieel belang om te leven. Doordat dit hele ingewikkelde materie is, wil ik het kort houden. Hormonen kunnen invloed hebben op de plek waar vet opgeslagen wordt, en hebben ook invloed op de energie stofwisseling. Wel is het als nog zo dat als je aankomt, je te veel eet en te weinig beweegt. Je hebt dus wel degelijk invloed op dit principe, hoe ouder je wordt hoe moeilijker het wordt om hier invloed op uit te oefenen. Natuurlijk zijn stress, werking van de schildklier en leeftijd een kleine greep van rand voorwaarden die jouw rust verbranding kunnen beïnvloeden. Bewegen kan nooit kwaad, het zal altijd jouw rust verbranding omhoog helpen. Later zal ik nog een blog wijden aan de invloed van hormonen op de rust verbranding!

 

Tips om toe te passen om dichter bij jouw ideaal gewicht te komen
  • Bereken jouw stofwisseling in rust, en bereken wat jij per dag verbrand als je werkt en eet (heb je hier hulp bij nodig dan help ik jou graag!)
  • Vermijd snelle suikers, en minder in koolhydraten(niet helemaal schrappen!)
  • Verhoog jouw eiwitten, dit zorgt voor een hogere specifiek dynamische werking
  • Beweeg meer! Door bewegen verhoog je de rust stofwisseling

Heb jij hulp nodig met jouw voedingspatroon of jouw lifestyle? Neem contact op met mij!