Hoe kun je het beste omgaan met snaai momenten?

Hoe kun je het beste omgaan met snaai momenten?

Veel eten tijdens feestjes en spontane situaties

Het zonnetje is aanwezig, en we gaan allemaal spontaan aan de BBQ en de ijsjes, tijd om jouw leefstijl aanpassingen over boord te gooien? In deze blog zal ik uitleggen hoe jij snaai momenten tegen kan gaan en hoe jij het beste om kunt gaan met spontane acties!

Probeer situaties waar je de mist in gaat te plannen

Komt er een BBQ aan, of een feestje waar je al vanaf weet? Dan kun je dit goed voorbereiden! In mijn vorige blog heb ik uitgelegd dat jouw energiebalans negatief moet zijn (HIER). Je kunt dit dus vooruit plannen door op de dag zelf minder kcal te eten. Dit kun je doen door al jouw maaltijden te halveren, of door jouw ontbijt over te slaan(waarom dit niet ongezond is zal ik later toelichten).

Als je dus weet dat er een BBQ aankomt, kun je bijvoorbeeld 1000 kcal inhouden op jouw dag, maar dan moet je natuurlijk wel via een app (of op de ouderwetse manier) jouw calorieën  tellen. Zo kun je dus genieten van jouw BBQ, en hoef je je dus geen zorgen te maken dat je te veel eet. Ook kun je er voor zorgen dat je zelf de BBQ organiseert. Zo kun jij zelf bepalen wat je gaat eten, en doe jij zelf de inkopen! Zo hou je dus in de hand dat je niet te snel over de schreef gaat.

Drink veel water,  en eet veel vezelrijk/eiwitrijk voedsel om jouw vertering te vertragen

Vaak als we honger denken te hebben, hebben we juist dorst. Dit komt omdat het hormoon leptine, hetzelfde hormoon is voor deze twee signalen. Vaak helpt het dus al om water te drinken, en verdwijnt jouw honger (of dorst) gevoel. Verder vult vezelrijk voedsel jouw maag goed op, dit kun je zien als groentes, noten en zaden. Probeer dus meer van de salade’s (geen huzarensalade etc.) te eten en minder van het stokbrood. Zo kom je ook niet te snel aan jouw calorieën per dag. Eiwitten doen er langer over in de maag om te verteren, als je hier dus meer van gaat eten zit je langer vol en heb je minder honger! Ooit al wel eens op bed gelegen met een volle maag na een avondje gourmetten of BBQen?

Dan kan ik overdag wel minder gaan eten, maar dan heb ik toch in de avond super veel honger?

Dat klopt, en dit kun je voor een groot deel wel tegen gaan. Doordat jij jouw ontbijt overdag overslaat eet je al minder, dus kun je wat grotere maaltijden eten. Als je er dan ook nog voor zorgt dat deze maaltijden vezelrijk zijn en dat je veel water drinkt dan heb je veel minder honger in de avond! Als je er dan ook nog eens bij sport maak je in de avond zeker gezondere keuzes! Natuurlijk is het zo dat je meer “trek” krijgt als je niet ontbijt, vooral in het begin, dus er ligt ook gevaar op de loer. Zorg dan in ieder geval dat jij zo weinig mogelijk “triggers” in huis hebt om niet de mist in te gaan.

Is niet ontbijten niet ontzettend ongezond?

Nee, niet ontbijten is niet ongezond, en ontbijten is al helemaal niet nodig. Ik zeg niet dat je niet moet ontbijten, maar je kunt prima leven zonder, denk jij dat mensen in de prehistorie eerst hun bord Brinta moesten hebben voordat ze gingen jagen? De totale calorieën van de gehele dag is veel belangrijker dan wanneer jij dit zou consumeren, het lichaam heeft tenslotte energie nodig, maar dat hoeft niet persé meteen toegediend te worden. Uiteraard is het wel zo, dat als je niet ontbijt, je vaak sneller in een positieve(te hoge) energiebalans komt doordat je meer trek hebt in lekkere dingen. Laat dit nou net de oplossing zijn als je een dag gaat BBQen! Je hoeft dus niet iedere dag te ontbijten, hier kun je heel flexibel in zijn. Het lichaam heeft een opslag van glycogeen(suiker) in de spieren en lever, en heeft een opslag aan vitaminen, dat jij jouw ontbijt overslaat doet hier echt geen aanslag op, mits jouw voedingspatroon klopt.

Waarom neigen we altijd naar calorierijk voedsel?

Het lichaam, en hoe onze hersenen werken, zijn ingesteld op overleven. Laat er op deze aardbol nou net het “probleem” zijn ontstaan dat er overal eten beschikbaar is, je hoeft maar te bellen! Als mens neigen we naar calorierijk voedsel, en laat vet nou net 9 calorieën bevatten in plaats van de 4 van eiwitten en koolhydraten. Hier kun je dus ook direct uit opmaken waarom wij zo houden van een lekker stuk vet vlees! Als je dan ook nog suiker aan producten die vet zijn toe gaat voegen (ja echt, ze doen het!) krijg je dus een combinatie van een product met veel energie, en wat nog lekker is ook. Hoe lekkerder je iets vind, hoe meer je dus er van gaat eten. De voedsel industrie speelt hier mooi op in en alle marketing draait om smaak en hoe iets er uit ziet, laat je niet gek maken!

Alles op een rijtje
  • Plan spontane gelegenheden, organiseer het zelf en maak zelf het eten
  • Drink veel water, eet veel vezel en eiwit rijke producten om jouw maag te verzadigen
  • Haal alle slechte “triggers” uit huis zodat je niet de mist in kan gaan.
  • Probeer eens om niet te ontbijten op een dag dat je veel gaat eten in de avond, en eet meer vezel en eiwit rijke producten
  • Probeer alles zo mager mogelijk te eten en met de minst toegevoegde suikers

Heb jij hulp nodig met het op orde krijgen van jouw voedingspatroon? Neem dan contact op met mij!