Hoe vaak per dag moet je eten?

Hoe vaak per dag moet je eten?

Hoe vaak per dag moet je eten?

In deze blog ga ik alles uitleggen over hoe vaak jij per dag zou moeten eten, en of dit überhaupt uitmaakt. Verder ga ik er dieper op in of maaltijd frequentie invloed heeft op het metabolisme (verbranding), en of maaltijd frequentie de suikerspiegel stabiliseert.

Maakt het uit hoe vaak ik per dag eet?

Laten we even voorop stellen, dat het belangrijkste in jouw voedingspatroon moet zijn dat het makkelijk te volgen is(praktisch), en dat je het lekker vind. Tevens is het nog belangrijker dat jij op jouw einddoel aankomt. Hier komt nog eens bij, dat je aankomt als je te veel calorieën per dag eet, en dat je afvalt als je te weinig calorieën eet. Hier heb ik al een blog over geschreven (HIER). Op het gebied van afvallen/aankomen maakt het dus niet zo veel uit wanneer en hoe vaak jij eet, als je je maar aan jouw calorie doel houd. In deze blog diep ik dit gegeven dieper uit.

De maaltijd frequentie heeft geen invloed op het metabolisme (verbranding)

Er gaan behoorlijk wat mythes rond in de fitness wereld, en dit is er een van. De wetenschappelijke literatuur levert hier genoeg bewijs van, er zijn dus ontzettend veel onderzoeken die uitwijzen dat maaltijd frequentie geen invloed heeft op jouw metabolisme (verbranding). Uiteraard is het niet slecht om bijvoorbeeld om de 2 uur te eten, of omdat dit praktisch handig is, dit terzijde.

Uiteraard heb ik hier een onderbouwde uitleg voor waarom dit zo is, en hier moeten we de thermogenese (metabolisme en vertering) van het lichaam goed begrijpen. Het rust-metabolisme stijgt aan de hand van de grootte van de maaltijd, want dit kost energie om die te verteren/verwerken. Eet jij dus 3 grote maaltijden die net zo veel calorieën bevatten als de 6 maaltijden van de dag erna, dan verhoogt jouw metabolisme dus net zo veel. De netto verbranding is dus exact hetzelfde, en er ontstaat dus geen verschil door de verschillende eet momenten.

Interessante uitkomst van een van de onderzoeken:

RESULTS:

Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol.

In het kort staat hier, dat de geteste mensen bijna geen verschil in lichaamsgewicht ondervonden in een periode van 6 maanden. Het interessante is dat de mensen die maar 1 maaltijd aten, minder vetmassa hadden, meer honger hadden, een hogere bloeddruk hadden en een grotere concentratie LDL en HDL cholesterol. De cortisol(stress-hormoon) daarentegen was wel gedaald.

Het kan dus wel degelijk helpen om 6 keer om een dag te eten, puur en alleen om het honger gevoel te onderdrukken. Maar,  er hoeft dus niet 6 keer per dag gegeten te worden om de verbranding op “gang” te houden.

De maaltijd frequentie heeft geen invloed op de suikerspiegel

Dat het lichaam extreem efficiënt is, weten we al langer. Als het lichaam echt niet goed kon functioneren met weinig voeding, en dat de suikerspiegel dan in de war kwam, bestonden we dan nog? In de prehistorie liepen ze ook niet met Tupperware bakjes rond. Er zijn genoeg onderzoeken die uitwijzen, dat jouw suikerspiegel pas na 84 uur vertraagt, maar dit is dan ook maar tijdelijk omdat jouw lichaam dan overschakelt op vetten, ons lichaam is dus ontzettend zuinig.

 

Deze grafiek laat goed zien dat het bloedsuiker stabiel blijft bij 313 kcal per dag.

Waarom zijn mensen die 6 maaltijden per dag eten uit Tupperware bakjes dan zo slank of gespierd?

Mensen die minder maaltijden eten per dag zijn vaak veel minder met eten en calorie inname bezig als mensen die al hun maaltijden plannen. De kans is dat ook heel erg groot dat de mensen die maar 3 maaltijden per dag eten, meer snoepen, andere waardes en minder eiwitten binnen krijgen. Maar dit heeft niks te maken met het metabolisme (verbranding).

De marketing van fitness supplementen, en natuurlijk de voedingsmiddelenindustrie speelt mooi in op de huidige gedachte van de mens. Als jij denkt dat je 6 keer per dat moet eten, en ook nog eens jouw tekorten aan moet vullen met extra eiwit suppletie, dan verdienen ze natuurlijk veel geld!

Je hoeft dus niet persé om de 2 uur te eten om jouw bloedsuiker spiegel stabiel te houden, wel zal jouw lichaam moeten wennen als je ineens anders gaat eten, maar het is niet zo dat je dan gelijk naar de grond gaat, het lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan jouw nieuwe voedingspatroon.

Meal preppen kan dus praktisch handig zijn, maar om daar nou jouw hele zondag voor op te offeren? Er zijn makkelijkere manieren om jouw calorieën binnen te krijgen! Het is natuurlijk wel makkelijk als je anders gaat snoepen omdat jij geen maaltijden bij je hebt.

Conclusie

  • Eet genoeg, dus eet rond jouw basisbehoefte, of er onder als je wil afvallen
  • Deel dit in in maaltijden welke jij praktisch vind, heb je dus weinig tijd kun je beter 3 keer eten maar dit moet wel praktisch zijn qua calorieën
  • Het maakt dus niet uit hoe vaak jij per dag eet, als jij maar aan jouw dagelijkse calorieën komt en macro nutriënten zoals eiwitten koolhydraten en vetten

Bronnen onderzoeken:

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17413096?dopt=Abstract • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8960647?itool=Entr ezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_ RVDocSum&ordinalpos=1
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7470437?ordinalpos= &itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel. SmartSearch&log$=citationsensor
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5712036?itool=Entr ezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_ RVDocSum&ordinalpos=1
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5116179?ordinalpos= &itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel. SmartSearch&log$=citationsensor
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6693294?itool=Entr ezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_ RVDocSum&ordinalpos=1
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8383639?ordinalpos= &itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel. SmartSearch&log$=citationsensor
    https://ecss2007.cc.jyu. /schedule/proceedings/pdf/1796.pdf
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943985
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9155494
  • Guy Droog; Feit of Fictie