Tips voor de perfecte barbecue!

Tips voor de perfecte barbecue!

Tips voor een perfecte barbecue

Het is mooi weer en dat nodigt uit om te barbecueën. In dit artikel vertellen wij hoe en wat.

Bij barbecueën rooster je vlees, vis, groente, fruit of vleesvervangers op een houtskool-, gas- of elektrische barbecue. Gezellig buiten met vrienden en familie.

Wat kan je allemaal op de barbecue klaar maken:

  • klein vlees, zoals rundersteak, koteletjes, worstjes, vis
  • groente, zoals maïskolf, paprika en champignons
  • fruit, zoals appel en banaan

Materiaal dat je nodig hebt voor de barcue:

  • Houtskool-, gas- of elektrische barbecue of stenen met een rooster, tangen om voedingsmiddelen op de barbecue te leggen en te keren. Voor een houtskoolbarbecue heb je ook houtskool en aanmaakblokjes nodig.

Stap voor stap barbecueën (vlees)

  • Een gasbarbecue en een elektrische barbecue zijn in 10 minuten op temperatuur.
  • Houtskool heeft een half uur tot een uur nodig. Er zijn dan geen vlammen meer en de kolen zijn bedekt met een laagje witte as.
  • Wacht lang genoeg, want als je het vlees of de vis er te vroeg oplegt is het vuur nog te heet. Dan verbrandt het vlees of de vis van buiten, terwijl het binnenin nog rauw is.
  • Plaats bij een houtskoolbarbecue het rooster 25 tot 40 centimeter boven de kolen. Bestrijk het rooster met een beetje olie.
  • Je kunt starten met de producten die het langste op de barbecue moeten. Bekijk een overzicht van roostertijden. Daarin staat ook of het handig is om het product voor te garen, en zo ja hoelang.
  • Draai producten op de barbecue pas om als er een korstje op zit. Keer het vervolgens regelmatig totdat het goed gaar is.
Handige tips
  • Pas op voor aanbranden
  • Keer het vlees regelmatig, om zo te voorkomen dat het aanbrandt. Zie je toch zwarte randjes of korstjes? Snijd die weg. Verbrande producten bevatten namelijk schadelijke stoffen: acrylamide en PAKs.

Maak het milieu blij

  • Een gasbarbecue heeft de minste milieu-impact. Bijkomend voordeel: het zorgt voor een constante temperatuur, zodat het vlees goed gaart.
  • Als je een houtskoolbarbecue hebt zijn kokosbriketten beter voor het milieu omdat er minder schadelijke stoffen vrijkomen én je hebt er minder van nodig. Voor 4 personen is 1 kilo kokosbriketten genoeg waar je anders 2,5 kilo houtskool zou verbruiken.
  • Wat minder vlees en meer groente en vleesvervangers op de barbecue zorgt ook voor een lagere milieubelasting.

Voorkom buikpijn

Je wilt je gasten of jezelf natuurlijk niet met buikklachten opzadelen. Het grootste gevaar zit m in rauw vlees en rauwe vis en in producten die te lang buiten de koelkast staan. Daarin kunnen ziekmakers zitten.

Je kunt ziek worden voorkomen door:

  • vlees en vis goed gaar te maken, of door voorgegaard vlees te kopen.
  • aparte borden, bestek en tangen te gebruiken voor rauw vlees en rauwe vis. Markeer ze eventueel met een stickertje. Dit is belangrijk om te voorkomen dat ziekmakers op gare producten komen. Wanneer je bijvoorbeeld met een tang rauw vlees op de barbecue legt en met dezelfde tang een stuk gaar vlees pakt kunnen bacteriën op het gare vlees komen. En dat kan je ziek maken.
  • eten zo lang mogelijk in de koelkast te bewaren. Zet een klein deel van je eten buiten en vul steeds aan met producten uit de koelkast.
  • de tips uit de 5x veilig kaart (voedingscentrum) bij de hand te houden.

Voorkom overeten

Je wilt natuurlijk niet aankomen door een lekkere barbecue! Hier zijn een aantal tips om toch te kunnen genieten.

  • Zorgt er voor dat jij de barbecue organiseert, zo bepaal je zelf wat je inkoopt.
  • Zorg dat je vooral mager vlees op de barbecue klaarmaakt, zo blijf je laag in calorieën.
  • Eet veel groente, de vezels in de groente zorgen voor een verzadigd gevoel.
  • Drink veel water, en blijf van het brood met smeersels af!
  • Eet overdag minder, dus plan jouw barbecue dag van tevoren, als jij zorgt dat je overdag 500 calorieën minder eet, kun je bij de barbecue net iets meer eten zonder in de problemen te komen.

Eet smakelijk!